Sider

fredag den 1. juli 2011

Maran

Udover kaniner har jeg også høns. Jeg har flere forskellige racer, men det er nok mine Maraner der er de mest givtige i selvforsynings øjemedet. Jeg har en lille flok Maraner på en hane og tre høns. De er vældig store, en smule frygtindgydende og lidt af en mundfuld i forhold til de dværg haner jeg havde før, men de er nu ganske rolige. Racen stammer fra Frankrig, fra en lille by ved navn Marans, som ligger ved den  franske Atlanterhavskyst. Det der gør racen speciel er, at den ligger mørkebrune æg. Æggene er til tider helt chokoladefarvede, og gør sig vældig godt som blødkogte på middagsbordet :) 
Hønsene bliver ifølge min erfaring let tamme, og render gerne lige i hælene på mig. De er rolige og robuste høns. Kyllingerne vokser hurtigt til, men deres fjerdragt er forholdsvis sen til at udvikle sig. Æglægningen begynder i 6 måneders alderen. Slagtekyllingerne smager fantastisk, og har en god størrelse. Racen kan kun anbefales.
Stor
Hanens vægt: 3,5 - 4 kg
Hønens vægt: 2,5 - 3 kg
Ægvægt: 65 g

Dværg
Hanens vægt: 1 kg
Hønens vægt: 900 g
Ægvægt: 40g

Selvforsyning: Maranerne læger æg nok til at gøre os næsten selvforsynende med æg. Udover at levere dejlige,friske æg, kan vi også slagte overskuddet af haner.

Hanen og to af hønsene. De er Sort/kobberfarvede
Den tredje høne, som er blå/kobberfarvet, og hanen i baggrunden.


4 kommentarer:

  1. Hej Andreas.

    Det er nogle flotte høns. Jeg kendte ikke racen, men det lyder som en god race. Hvor længe har du haft dem ?

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet
  2. Jeg kom bare lige forbi.Gpde billeder af dine fine høns.
    Vi har også høns.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag/ aften.

    SvarSlet
  3. Hov hvor blev du af - det lød ellers lige til at blive en skide god blog. Kommer du tilbage!?!

    SvarSlet
  4. Hej Overgartneren.
    Faktisk startede jeg det her blog-projekt op, da jeg bare var 14 år gammel. Siden er jeg taget på efterskole, så alt hvad der har med selvforsyning at gøre, kører lidt på et minimum. Jeg håber dog på at kunne starte op igen til sommer. Både med selvforsyning, men også med at blogge om det ;)

    SvarSlet